17.9.07

Commander Cody 2

Eerste contact met Andy Stein, die behalve saxofoon ook viool speelt: "My mother is a Blumenthal. Are you related to the New York or to the Philadelphia Blumenthals?" Ik heb geen idee. Guitarist Kirchen is op zoek naar onderdelen voor zijn motorfiets en vermoedt dat ik hem kan helpen. Ik rijd met hem langs een aantal motorzaken. De middag voor het concert ga ik met een paar omroeptechnici naar de zaal in de RAI. Zij beginnen kabels te trekken en microfoons neer te zetten. Maar zij worden onderbroken door iemand van het Nederlandse bureau dat het concert organiseert, die wil dat zij daarmee ophouden. De man meldt zich ook bij mij en vraagt wat ik kom doen. "Opnemen." Voor wie?" "Voor de VARA". "Heb ik nog nooit van gehoord en ik wil dat je de boel afbreekt." "Maar ik heb toestemming van de band en van de platenmaatschappij." "Daar heb ik niets mee te maken, afbreken die boel." Er zit niks anders op dan in te pakken. Stein en Kirchen zien dat we onze microfoons weghalen en vragen me wat er gebeurt. "That guy doesn't want us to record the gig." Ze lopen naar Commander Cody (echte naam George Frayne) om hem te vertellen wat er aan de hand is. "Fine, than we cancel the gig." En waarachtig: de band begint ook in te pakken. De man van het concertbureau kiest eieren voor zijn geld en die avond kan Commander Cody and his Lost Planet Airmen toch worden opgenomen. Ik zal dat fraaie stuk solidariteit van een band nooit vergeten.