20.9.07

Museum

Musea waar iets te horen valt zijn zeldzaam en ik heb het bovendien niet zo op kleine artefacten met lange beschrijvingen ervan in nog kleinere letters: ik word bijvoorbeeld heel erg moe van delen van Romeinse gespen. Voor mij betekent het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement in Utrecht een verademing: ik hoef niet alleen te kijken, maar kan ook luisteren.
Gister was ik er weer eens. Zag uurwerken met cylinders en belletjes, pijpjes (flötenuhr) en kammetjes. Ze werkten allemaal. Ik werd vervolgens langs orchestrions met cylinders en platen geleid om via een pianola uiteindelijk bij de draai- en dansorgels te belanden. "De Arabier" was ook in huis en dat is vrij zeldzaam. Op 5 october is er in het museum (Steenweg 6) een concertavond met non-stop muziek in alle zalen.