28.9.07

Ford France 5

Dit is niet meer dan een voetnoot bij de geschiedenis van de Franse Fordfabrieken: Ford introduceerde in 1951, de door Facel van een carrosserie voorziene, Comète (zie Ford France 3), in 1953 verscheen een versie met een grotere (nog steeds Franse) V8-motor en in januari van het volgende jaar stond de Comète Monte-Carlo met een Amerikaanse krachtbron op de Brusselse autosalon. Na overname van de Franse Fordfabrieken in 1954 verdween de Comète uit het pakket van Simca. In datzelfde jaar toonde Facel onder de naam Facel-Vega een eigen voiture, voorzien van een Chryslermotor. De auto werd in de daarop volgende jaren verder ontwikkeld: ik heb de Facel-Vega (foto rechts) altijd, ook qua carrosserie meer Amerikaans dan Frans gevonden. Klaarblijkelijk was dat ook de bedoeling want 75% van de geexporteerde auto's eindigde in de V.S. Om ook iets voor de Franse clientèle te betekenen verscheen in 1959 een kleinere cabriolet, de Facelia, overigens langs dezelfde lijnen als de grotere HK500. De Facelia (foto onder) had in het begin een speciaal voor de auto ontworpen motor, maar die werd al gauw vervangen door een viercylinder Volvo- en later door een zescylinder Austin-Healeymotor.