21.12.11

Muziek en nog iets

Vorige week vrijdag kreeg ik een stapeltje Doctor Jazz Magazines, in een daarvan - het nummer van september 2010, behorend bij een artikel over de clarinettist Jan Morks - stond onderstaande foto, die een flink aantal herinneringen bij mij opriep.
Ik zat van 1953 tot 1958 op de Rijkskweekschool aan de Koningin Emmakade in Den Haag. Een paar klassen lager zat Jan de Boer en samen met hem kreeg ik het idee, om na de mislukte Hongaarse opstand van 1956 een in een Schevenings hotel verblijvende vluchtelingen uit dat land, Nederlandse les te gaan geven. Dat was achteraf gezien een veel te ambitieus plan en dus besloten we de vluchtelingen in ieder geval een plezierige avond te bezorgen in de aula van onze school. We gingen naarstig op zoek naar amusement. Ik had gehospiteerd in de klas van de echtgenotevan de drummer van "The Dutch Swing College Band" André Westendorp en besloot haar te bellen met de vraag of de DSC gratis zou willen optreden, zij verwees me naar banjospeler Arie Ligthart, die ook de zaken van het orkest afhandelde. Nu ik erop terugkijk, moet ik vaststellen dat het van lef getuigde om Nederlands beste oude-stijl-jazzband uit te nodigen. Maar Ligthart zegde toe om voor een kruik jenever op te treden, alhoewel de geplande avond precies op zijn verjaardag viel. Natuurlijk moest de aula worden aangekleed. Samen met een Hongaar Ernő (zijn achternaam ben ik vergeten) toog ik aan het werk. De schildering achter "The Dutch Swing College Band" is van mijn hand. Het bijschrift bij de foto vertelt me dat het optreden op 1 maart 1957 was. Op de foto: v.l.n.r.: Wim Kolstee, trombone; Bob van Oven, bas; Wybe Buma, trompet; André Westendorp, drums; Jan Morks, clarinet; Arie Ligthart, banjo en Joop Schrier, piano. Van het optreden herinner ik me weinig meer, behalve een buitengewoon fraaie clarinetsolo van Jan Morks in "Three Little Words".