29.12.11

Wie pleegde plagiaat?


Hier is iets merkwaardigs aan de hand: een jaar of tien geleden liet ik een Egyptenaar Asmahans "Ya habibi taala" horen. Hij was, zoals ik verwachte, meteen enthousiast en riep dat dat nu precies een voorbeeld was van goede, zij het wat ouderwetse, Egyptische muziek. Ik pauzeerde even en zei" Nu moet je hier naar luisteren en draaide Antonio Machins "El Huerfanito" En er gebeurde wat ik verwachtte: "Maar dat is precies dezelfde melodie, dat moet hij gepikt hebben!" "Daar ben ik niet zo zeker van", zei ik. "De Cubaan Machin heeft "El Huerfanito" namelijk een paar jaar eerder opgenomen dan Asmahan haar "Ya habibi taala", bovendien lijkt het me het meer in de lijn der verwachting een Cubaanse plaat in Egypte in de jaren dertig dan een Egyptische plaat in Cuba te vinden." Hij schudde mistroostig zijn hoofd, volgens hem was Machin een dief. Ik weet natuurlijk niet waar de melodie oorspronkelijk vandaan komt, het Kronos Quartet zette "Ya habibi taala" op een CD als een melodie uit de Arabische wereld, ik heb daarover gecorrespondeerd, maar geen bevredigend antwoord van ze gekregen.