12.12.11

Leeuwarden

In de trein naar Leeuwarden lees ik verhalen van Jaroslav Hašek. Vooral "Commandant van de stad Bugulma" bereidt grote vreugde en ik vraag me af hij Isaak Babels "Rode ruiterij" gelezen heeft, voordat hij aan zijn verhaal begon: het lijkt een schitterende parodie. De tocht naar Leeuwarden (compleet met echtgenote en heer Ozenfant) heeft alles te maken met het verschijnen van de eerste DVD van "Di Gojim". We logeren in het tegenover het station gelegen Oranjehotel, waar o, wonder zelfs de heer Ozenfant een eigen gespreid bedje vindt. Dat is bijzonder want hotels brengen in de regel wel honden logies in rekening, maar daar staat niets tegenover. Dit hotel is dus een hotel naar heer Ozenfants en mijn hart. Bovendien is het personeel er buitengewoon vriendelijk. Dus is er alle reden om opgewekt aan een stadswandeling te beginnen, maar zodra ik rechtsaf sla zie ik het resultaat van Bonnema's stapelwoede weer, en waar ik me op mijn tocht door de stad bevind: op de Voorstreek, op de Tweebaksmarkt, het kreng blijft, wat mijn vrouw "an eyesore" noemt. Misschien moet de heer Ozenfant een oproep aan alle Leeuwarder honden doen uitgaan om gezamenlijk eens fors tegen de fundamenten aan te pissen.