19.12.11

Havel

Ik heb niets met autoriteiten en verwacht dus niet van me dat ik ergens met een vlaggetje in de hand langs de kant van de weg ga staan om een staatshoofd toe te juichen. Ik ben welgeteld maar een keer mijn huis uitgekomen om een autoriteit te zien. Václav Havel kwam naar Naarden om een krans te leggen bij het beeld van Comenius, dat toen nog buiten de eigenlijke stad stond, nu staat het bij de kerk. Ik fietste naar Naarden en leunend op mijn fiets wachtte ik op de dingen die zouden gaan gebeuren. Ik verwachtte een auto met de Tsjechische vlag op het spatbord, maar nee: uit de vesting kwam een gezelschap te voet. Ik keek vol verbazing, de Tsjechische president liep, legde de krans en wandelde terug. Eigenlijk heb ik dus nog nooit mijn huis verlaten om een autoriteit te zien. Maar wel een heel bijzondere man.
P.S. Ronald van den Boogaard maakt op zijn blog ons nog even attent op de "steun" die Havel ontving van de Nederlandse regering in de Charta 77-dagen.