18.12.11

Muziek 2

"Quem mostra' bo
Ess caminho longe?
Quem mostra' bo
Ess caminho longe?
Ess caminho
Pa Sao Tomé

Sodade sodade
Sodade
Dess nha terra Sao Nicolau"

Ze stond hoog op mijn lijstje van favorieten en ze blijft daar staan, de kleine, Kaapverdische vrouw met de prachtige stem: Cesária Évora. Gister overleed ze. Ik heb haar maar één keer zijn optreden. In Utrecht, als ik me goed herinner, tijdens een feministische manifestatie in Vreedenburg. Maar ik kwam om haar te zien en te horen en ik vergeet dat optreden nooit meer. Op het toneel stonden rechts een tafel en een stoel, als ze niet zong ging ze zitten en dronk een glas. Met de coladeira's en de morna's van haar geboortegrond kreeg ze pas laat in haar leven succes, ze was bijna vijftig. Een paar maanden geleden stopte ze met zingen vanwege hartproblemen.