8.12.11

Crisis in 't Gooi II 2

Vanmorgen ontdekte ik dat Poolse Maria een kruisbeeld op de plaats van een rijk versierde houten pollepel in mijn keuken had opgehangen. Er zijn grenzen aan mijn tolerantie, dat zij de Heer om haar nek heeft is tot daar aan toe, maar dit overschreed alle borders. Nu was er een problem, want Maria wendt in such cases voor het Nederlands niet machtig te zijn en mij restte dus slechts de verwijdering van het kruis, dat resulted in een hysterische huilbui. Met gierende uithalen werd mij te verstaan gegeven dat de kroes beskermde de hoes en dat ik blai moeste zain dat de Jezoes was opgehanggd en dat als hai niet mag hanggen zai andere arbaiten zoe zoeken. Jesus Christ, zo'n minor irritation kan ik er nog wel bijhebben, wat denkt zo'n bitch wel, straks staat er een biechtstoel in mijn slaapkamer. Ik ben extremely kalm gebleven en heb Maria duidelijk gemaakt dat ik in mijn eigen huis ga over de wandversiering, of het nu gaat om een picture van de Matterhorn bij avond of om de Heer aan het kruis. "Mar iek heb Jesoes oek opgehanggd voor jai!", was het antwoord, want Maria is een vasthoudend typje. Uiteindelijk hangt de Heer nu aan de binnenkant van de achterdeur, personeel is immers dezer dagen hard to come by.

Barbara Lebber - Beck, Blaricum