Het is minder eenvoudig aan te geven wat het directe voorbeeld was van de zwarte gospelkwartetten, een wonderlijke rol hebben ongetwijfeld de black minstrel shows gespeeld, waarin witmannen met zwart gemaakt gezicht, meestal op een ergerlijke manier zwarten belachelijk maakten. Dit genre is lang populair gebleven in de Verenigde Staten, maar originele opnamen van voor 1900 heb ik niet kunnen vinden, maar deze clip uit een film van 1943 geeft een tikkeltje een indruk en anders deze conference (foto) wel. Om uit te vinden hoe echte zwarte zang klonk zo'n 150 jaar geleden, moeten we naar een gebied waar de kans door beinvloeding van blanke klanken geringer was en de Afrikaanse cultuur grotere kans had om bewaard te blijven. Zoals gewoonlijk moeten we daarvoor naar een eiland. Dit zijn de Georgia Sea Island Singers. Er is duidelijk sprake van een voorzanger en een koortje en de zang klinkt volslagen anders dan die van de vroege gospelkwartetten, die natuurlijk ook goed geluisterd hadden naar blanke, christelijke kerkzang.