7.4.12

Liggen

 Twee ligfietsen uit mijn fietscollectie, al zou je het bij bovenstaande "Roulandt" beter over een leunfiets kunnen hebben, maar het was wel de eerste Nederlandse, nou goed dan, ligfiets. Begin jaren zeventig in productie genomen en bijna twintig jaar lang gefabriceerd. Het plastic stoeltje is erg hard en meteen na aanschaf heb ik er een met leer bekleed stuk schuimplastic ingelegd. Dat heb ik trouwens ook bij onderstaande "Jouta" gedaan, die aanzienlijk beter rijdt en comfortabeler is dan de "Roulandt". Ook de "Jouta" wordt al bijna twintig jaar niet meer gemaakt, er is nog een opvolger met een kunststof frame geweest, maar die vond ik veel minder mooi. Ik heb met beide ontwerpers gesproken, zij zagen een een grote rol voor de ligfiets in ons fietsland, maar zij vergaten tegelijkertijd dat in dit land een conservatief volkje woont, waarvan het merendeel niets opheeft met, in hun ogen, moderne fratsen. De keren dat ik vaders hun, naar de ligfiets, waarop ik dat ogenblik reed, nieuwgierige kinderen heb horen antwoorden: "O, die vent is gek", zijn niet te tellen.