12.4.12

SAAB

 
 
 In het echt heb ik bovenstaande Saab nooit gezien, maar ik heb er uiteraard wel een model van, want ik vind het een van de mooiste auto's ooit gebouwd: simpel, zonder opsmuk en aerodynamisch. Bovendien is het het basismodel van een hele reeks, die - en daar staat Saab niet alleen in - hoe langer hoe opgedirkter werd, want vergelijk dit schitterende ontwerp eens met de Saab 96 met de Ford V4 in het vooronder. Saab staat voor Svenska Aeroplan AB, een door een fusie in 1937 ontstane  Zweedse vliegtuigfabriek. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarin Zweden niet betrokken was, begonnen ingenieurs met na te denken over een auto, het resultaat werd een met een tweecylindertweetactmotor voorwielaangedreven, gestroomlijnde wagen, die in 1947 werd voorgesteld, maar waarvan de productie pas in 1950 begon.
Gister zag ik - op straat - een 93 uit 1956, die heeft een driecylindertweetactmotor met een inhoud van 748cc. Ik ben teruggefietst om hem uitgebreid te fotograferen.