20.4.12

Loudon

Sinds gistermiddag heb ik hem in huis. Loudon Wainwrights jongste CD. Als er in Nederland een programma bestond als "Desert Island Discs" en ik zou daarvoor worden uitgenodigd dan zou in het stapeltje platen dat ik meenam minimaal een van Loudon zitten, want hij heeft het schrijven van persoonlijke liedjes op eenzame hoogte gebracht. Toch zit er in het laatste gedeelte van de vorige zin een tegenstelling tussen persoonlijk en eenzame hoogte, want waarom herken ik mij in de autobiografische titelsong van deze CD: "Older than my father now" en zullen andere zonen die ouder worden dan hun vaders ooit werden (ik ben inmiddels bijna zestien jaar ouder dan mijn vader) hetzelfde ervaren. Het thema van de door 2ndStory Sound Records uitgebrachte CD is vergankelijkheid. Of beter een reflectie op vergankelijkheid en dat maakt "Older than my old man now", waaraan behalve Loudons kinderen ook Chaim Tannenbaum, John Scofield, Ramblin' Jack Elliott, Dame Edna Everage en Chris Smither meewerken een juweel.