9.4.12

Burum


Molen in Burum afgebrand
Wacht eens even,  heeft Ymkje Sinnema - Meindertsma over dat Friese dorp een paar jaar geleden niet een venijnige correspondentie op dit blog over gevoerd? En jawel, precies vijf jaar geleden was het raak:

Burum
Ik moet het heden met jelui over Burum hebben en nou zullen jelui voort en dadelijk zeggen, maar Vrouw Sinnema, u woont toch helendal niet in Burum en daar hebben jelui natuurlijk gelijk aan. Maar Burum ligt al in Friesland en dus moet ik er omdenken aan geven. Ze hebben bij Burum al een heel schoft een protte schotels in het land, die zijn daar daalgezet voor de kommunikaasje, dat zodoende wanneer Oebele in Nijetrijne met zijn broer Keimpe in Nieuw-Zeeland kontakt hebben wil, hij zulks ook hebben kan. Maar nu wil Balkenende omdat Bush dat nodig acht, alle kommunikaasje in verband met de terroristen ook afluisterjen. En daar hebben ze weer nieuwe schotels voor nodig, die zouden eerst bij Zoutkamp komen, maar de Grenzers zijn niet halfwijs en dus hebben zij gezegd dat zij geen wit voor de terroristen wezen willen en dus komen de schotels niet bij Zoutkamp. Maar de Burumers hebben geen bezwaar, men ziet in Burum niet op een schoteltje meer of minder. ik vind dat tijge nuiver, zou het zo wezen kunnen dat die schotels, die er nu al staan, de mensen van Burum dwijlzinnig gemaakt hebben? Maar dan zou men dochs verwachten dat de Friese oerheid voor zulk soort van olferts ingrijpen zou. Maar het geeft wel eigenschap dat die ook van Burum komt.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule

Groeten uit Burum
Het is buitengewoon irritant dat U mevrouw Y. Sinnema - Meindertsma de gelegenheid geeft haar gal te spugen over onze schotels, wij, in Burum, kennen deze in slecht Nederlands schrijvende dame niet, Rotsterhaule ligt gelukkig een eind van ons vriendelijk dorp vandaan, dus U zou kunnen zeggen dat wij nauwelijks iets met haar te schaften hebben, doch wij kunnen deze laaghartige aanval op onze dorpsgemeenschap niet zonder meer langs onze koude kleren af laten glijden. Wij zijn trots op onze schotels, waar vind je in Friesland, ja in Nederland, zulke mooie schotels? Ik zal het U zeggen: nergens en daarom moet mevrouw Y. Sinnema - Meindertsma met haar vurige tengels van onze schotels afblijven.

B.E. Heimstra, Burum, voorzitter “Burum Vooruit”.

Schotels
Als je de mensen tegen hunzelfs hoedjen wil, dan komt er vaak en vol nog varkensbijten van ook. Dat is niet zo mooi vanzelfs. Ik had het beste voor met de lui van Burum, maar ziet eens aan, ze worden gremijtig omdat ze grootsigheid hebben op hun schotels. Heb je het ee zo raar gehoord. Straks als de terroristen komen dan balten ze al anders, doet mij bedenken. En het is dochs zo eenvoudig: als men de terroristen afluisteren wil dan heeft men schotels nodig en als de terroristen zulks niet willen dan blazen de terroristen de schotels op, dat hebben ze in Zoutkamp bliksemse goed in de lamp en daarom willen ze die kringen ook niet op hun hiem hebben. Maar in Burum zijn het zulk soort van klongels dat ze de schotels zelfs op de prentjekaart zetten en helendal niet door hebben dat ze gevaar rennen. Maar nu heer B.E. Heimstra zo reageert moeten ze het in Burum zelf maar weten, het eind zal de last dragen en niet bij mij aankomen dat ik niet gewaarschuwd heb.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.

Breinverweking
Op het stuit zit ik met grote vernuivering in de zorg. Dat komt zo: ik heb krekt een brief uit Burum gekregen, Burum City, schrijft het vrouwmens. Als men geen hoge rekening van zichzelf heeft, moet men zorgen dat men die krijgt, zeg ik altijden maar. Ik trek al 22 jaar van Drees, maar in Burum willen ze dat ik weer aanarbeiden ga bij Modderman, in het koekfabriek. Nuiver volk, daar in Burum en men ziet nu klaar dat de streling van de schotels tot breinverweking leidt, want zelfs ons regeer is niet van doel de oudereend en daar hoor ik toe, zolang aan het werk te houden. Ik kan allenig maar tegen dejenen in Burum, daar de breinverweking nog niet toegeslagen heeft, zeggen: vervaar, zo lang het nog kan. Ren, fiets, rij, maar bovenal vlieg voort, maar kom in alle gevallen verders onheil tevoren.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.


Gevonden
Gevonden onder de kop "Kunst en cultuur" van Burum

En Edward Albee heeft er niet eens gewoond.