1.3.13

Boeken

Gister was "de boekenman" gelukkig weer op de Bussumse markt, hij was vanwege het slechte weer een paar weken afwezig en dat maakte de markt voor mij een stuk oninteressanter. Alleen al het zien van de enorme hoeveelheid literatuur, die hij heeft uitgestald, maakt me gelukkig en zelden verlaat ik de kraam zonder aanschaf. Soms gebeurt het dat ik twee boeken koop, die ik niet achter elkaar moet lezen. De vorige keer nam ik twee boeken uit de serie "Privé Domein" mee, "Bekentenissen van een Ierse Rebel" van Brendan Behan en "De Namiddag van een Schrijver" van F. Scott Fitzgerald. Ik las ze in die volgorde. Dat was een foute keuze, want na vijfentachtig bladzijden legde ik laatstgenoemd boek weg,  het vibrerende proza van Behan bleek dodelijk om van Scott Fitzgerald te kunnen genieten. Het lezen van dat boek moet dus maar even wachten. Gister kocht ik "A.M. de Jong, schrijver", een biografie geschreven door De Jongs oomzegger Mels de Jong, en van een heel ander orde "Labyrinths of Iron. Subways in History, Myth, Art, Technology, & War" van Benson Brobick, zeg maar een boek over de ondergrondse spoorwegen in Parijs, Londen, New York, enz. Want dat is het plezierige van de boekenkraam: er ligt van alles, tot aan ordonantiën uit het eind van de achttiende eeuw toe. Ik kom dus altijd met een aanschaf thuis, al weet ik zolangzamerhand niet meer waar ik de boeken moet laten.