9.3.13

Taboe 3

In Taboe nummer vier vind ik bij de fotografen Martin Robbe, die zich later ook als mode-ontwerper manifesteerde. Bij de medewerkers zie ik Joris van den Berg. Hij schrijft een groot artikel met de titel 'Ssst Sssstijk Soestdijk', waaruit blijkt dat wanneer je als Nederlander iets over ons koningshuis wilt weten, aangewezen bent op berichtgeving in de buitenlandse pers. Hij was destijds al, meen ik, redacteur van Vrij Nederland, maar ik leerde hem kennen als chefredacteur van de Varagids. Een man met een goed gevoel voor humor en als het er op aankwam een scherp pennetje. Marinus Schroevers test opnieuw een auto, eigenlijk twee: de Morris 850 en de Austin Seven. Maar omdat hij dit vrijwel identieke duo van Alec Issigonis niet tergelijkertijd kan besturen, huurt hij iemand anders in. Ik citeer: "We hadden twee tespiloten. Behalve Taboes autobiograaf, de heer S. stond de heer W.P. (nee, snob, de heer Winkler Prins is dood) klaar om gehandschoend het stuurrad te vatten."  W.P.? Ik bekijk de foto's, natuurlijk uiterst grofkorrelig afgedrukt, waardoor herkenning van de geportreerde chauffeurs lastig is. Maar ik waag een gok. W.P.: grafisch ontwerper Werner Paans? Met hem heb ik nog altijd contact. Ik stuur een email. Mijn gok blijkt correct , want dit is zijn antwoord: "Man, ik zie ons nog rijden op de autoweg tussen Amsterdam en Utrecht. Drie auto's naast elkaar, een Austin, een Morris en een Fiat 500. Dat alles in het kader van de files oplossen zonder de wegen te verbreden. Moet je je voorstellen dat je dat nu zou doen, met drie auto's naast elkaar op de A1. Marinus en ik waren chauffeur wie de derde was weet ik niet meer zo goed, ik dacht even Marinus van Raalte, onze Marinus en ik moesten van de fotograaf op een dijkje met elkaar in discussie gaan, juist, dat is de herkenbare foto, bril en sjaal." Op de foto v.l.n.r. de Fiat 500, de Morris 850 (met Werner Paans aan het stuur) en de Austin  Seven (met Marinus Schroevers - herkenbaar aan het vlinderdasje - aan het stuur). Wat de achteropkomende bestuurder van de Peugeot 203 dacht zal altijd wel een raadsel blijven.