5.3.13

Slim

Eind jaren vijftig. Ik heb een vriendinnetje in Voorburg. Met kerst draait in Kriterion "Hellzapoppin'". Ik ga met vriendin en haar ouders naar de film, dat had ik natuurlijk beter niet kunnen doen, want ik kreeg een stapel verwijten over me heen. Het is met die vriendin dan ook niets geworden. Maar "Hellzapoppin'' blijft de leukste film aller tijden. Nog steeds mag ik zo nu en dan graag "Mrs. Jones" roepen. Er zijn gelukkig mensen in mijn huidige omgeving die daar ogenblikkelijk op reageren. In de film Slim (Gaillard) & Slam (Stewart), van wie laatst genoemde waarschijnlijk in onze contreien het meest bekend is geworden door zijn werk met vele groten (onder wie Lester Young, Art Tatum, Fats Waller, Red Norvo en  Coleman Hawkins) en zijn met zijn gestreken bas meegezongen partijen, in een fraaie scene, die uitmondt in een demonstratie lindyhoppen, die zijn gelijke niet kent. Slim & Sla"Flat Feet Floogie", dat laatste woord was oorspronkelijk floozie, maar dat kwam niet door platenbazencensuur. Slim Gaillard (foto) bleef de muzikale komiek, hier zien we hem o.a. in "Cement Mixer".