4.3.13

Sociaal?

Stel u bent minister van Sociale Zaken en u hebt het een en ander te verhapsstukken met de zogeheten sociale partners, zoals de vakbonden, pakt u dan de telefoon, zendt u dan een email of post u dan een brief? Waarschijnlijk wel. Maar de huidige Nederlandse minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher verschijnt op de vroege zondagmorgen in een televisiepraatprogramma om de vakbonden mee te delen dat er te onderhandelen valt. Ik begrijp dat niet goed, sterker, ik vind dat asociaal. En nu ik dat woord asociaal toch gebruikt heb, vanmorgen nam ik afscheid van de eigenaar van het Gooisch Dierencentrum. Ik kwam daar al bijna 25 jaar, maar hij kan de huur niet meer opbrengen en zijn zaak wordt leeggehaald. Inmiddels staan er zo'n dertig winkels leeg in Bussum en het einde is nog niet in zicht. Ik veronderstel dat het elders in het land niet anders is. Het kleinbedrijf gaat, om het simpel te zeggen, naar de kloten, want de huren gaan excessief omhoog: crisis of geen crisis. En dat is ook asociaal!