Het clubblad van de KNAC wordt sinds kort volgeschreven met prulproza door journaille van de autoglossy Carros - 'powered by Carros' meldt de omslag van "De Auto" - en laat ik meteen maar een voorbeeld van Carros' power geven: "Honda is terug waar het hoort: aan de top. Als vanouds machines waarvan de techniek richtinggevend zal blijken te zijn. De vorig jaar geïntroduceerde NC-serie is daar een voorbeeld van. Een uniform concept op basis waarvan drie modellen - er is ook een consevatiever gelijnde NC 700S en een juist exotische NC Integra - naar de gunst van de moderne motard dingen. Niet de wereld der circuits en stopwatches, maar die van de mens zelf. De moderne mens, welteverstaan, die meer dan ooit iets bijzonders zoekt. Met zijn immers bijzondere leven." Nou valt het ook niet mee zes keer per jaar over steeds maar hetzelfde onderwerp - zeg maar het topsegment van de autoindustrie - iets van werkelijke waarde te berde te brengen, ook omdat de eigenzinnigen onder de constructeurs al lang zijn verdwenen. Zo'n Grégoire bijvoorbeeld met zijn R, die uiteindelijk door Hotchkiss in de markt werd gezet: voorwielaandrijving, viercylinderwatergekoelde boxer met een twee literinhoud en een topsnelheid van 140 km/u. De wagen was ruimer dan een Amerikaan - een Buick, een Chrysler - van begin jaren vijftig, maar de prijs was te hoog om met Renault en Citroën te kunnen concurreren.
Ik, zie links boven, had al jaren een wat onnozel plastic modelletje van de bewonderde wagen - beter iets dan niets - deze week arriveerde een Hotchkiss Grégoire in al zijn glorie.