21.3.13

Scat 15

Ik kom met het eerst genoemde nummer - "Basin Street Blues" (Louis Armstrong, Chicago, 27 januari 1933) - op zeer bekend terrein: het was mijn eerste grammofoonplaat. Ik kreeg hem op 5 december 1952. Gelukkig zit hij zestig jaar later nog steeds ongebroken in mijn collectie. Op het etiket van een achtenzeventigtoerenplaat stonden zelden gegevens, die moest je ergens uit de boeken halen en dan proberen of op de hoes te schrijven of zoals hier op het etiket te plakken. Ik was een groot fan van Armstrong, al wist ik destijds al, dat zijn in de jaren twintig met de Hot Five en Hot Seven opgenomen platen muzikaal veel interessanter waren dan dit door trompettist Zilner Randolph gearrangeerde werkje. Maar toch: ik had mijn allereerste jazzplaat. Uit 1933 dateert ook "Some of these days" van de Washboard Rhythm Boys.