Ongetwijfeld één van de leukste Franse sportwagentjes uit de jaren twintig was Amilcar. De naam was ontleend aan die van de oprichters Joseph Lamy en Emile Akar, het eerste ontwerp was van de hand van Jules Salomon, die voor de Eerste Wereldoorlog Le Zèbre had getekend en ook betrokken was bij André Citroëns eerste auto onder eigen naam, en Edmond Moyet. Het ging fout toen de autosport rond 1930 werd ingeruild voor grotere en comfortabeler wagens, juist op het moment dat de financiële crisis toesloeg. Toch wist de oorspronkelijke fabriek het tot 1937 uit te zingen, zij het dat de 12CV N7 het met een Delahayemotor moest doen. Na overname door Hotchkiss vond er met de bouw van de "Compound" - met voor- en achter onafhankelijke vering en voorwielaandrijving - tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nog een kleine opleving
plaats. De auto op de foto, die ik vorige week maandag bij "Classic Job"
in Dalfsen fotografeerde, dateert uit de jaren twintig.