"Nez de cochon" moet een een geliefde Franse uitdrukking zijn, want niet alleen een Franse locomotief, een Franse autorails, een Franse bestelwagen, maar ook deze Franse autobus kreeg de bijnaam: de Chausson APH. Chausson opgericht in 1907 was voornamelijk bekend als radiatorfabriek, maar vlak na de Tweede Wereldoorlog was ook een kleine, voorwielaangedreven cabriolet gepland, voordat de "nez de cochon" een belangrijk deel van het openbaar vervoer in Frankrijk ging bepalen.
In 1946 kwamen veertien naar Den Haag om het gebrek aan stadsbussen enigszins op te lossen. Ze hebben echter door de hoge kosten (ze reden op benzine) maar kort dienstgedaan.
In 1946 kwamen veertien naar Den Haag om het gebrek aan stadsbussen enigszins op te lossen. Ze hebben echter door de hoge kosten (ze reden op benzine) maar kort dienstgedaan.
Toen ik medio 1953 in Den Haag kwam wonen waren de Chaussons al vier jaar verdwenen en er reden in de buurt waar ik woonde bussen van Kromhout/Verheul met een zescylinder dieselmotor Er waren op loopafstand lijn E (later lijn 20) en lijn R (later lijn 27). De kleur van de HTM-bussen was inmiddels van bruin in groen veranderd
In 1957 verscheen een volgende serie (306-30), eveneens van Kromhout/Verheul, voorzien van een underfloormotor en een volautomatische versnelling. Door een gebrek aan chauffeurs kwam de helft niet in dienst en werd na een paar jaar naar Rotterdam verkocht.