2.8.07

Recepten

Zoals ik eerder schreef vertrokken een jongere broer van mijn grootvader en zijn vrouw in 1906 naar de Verenigde Staten. Ik ontmoette twee dochters, kleindochters, achterkleindochters en achterachterkleinkinderen een maand geleden in Minnesota. De dochters herinnerden zich twee gerechten die hun moeder klaarmaakte: "weake bole" en "krintsjebrei". Ik heb net de recepten opgezocht, het eerste vond ik in een Fries kookboekje, het tweede, dat in het Nederlands watergruel heet, haalde ik uit een kookboek van mijn moeder uit het begin van de jaren twintig: "Kookboek van de Amsterdamsche Huishoudschool", samengesteld door C.J.Wannee. Over de recepten (die ik net vertaald heb opgestuurd) wil ik het niet hebben, wel over alle losse blaadjes en papiertjes die ik in dat boek vond. Brieven met recepten van in en van na de oorlog. Een folder van de "Ideal" ei- en roomklopper "met glazen pot en verstelbare olietrechter voor "Mayonnaise bereiding", een klein receptenboekje voor het bereiden van "Jams en Geleiën met Opekta". Of mijn moeder dat laatste boekje ooit gebruikt heeft, weet ik niet, want de gegomde etiketten bleven ongebruikt.