8.6.16

Rosalie

in 134 dagen 300.000 kilometer
Het is een tikkeltje ongewoon dat een gewone productieauto de naam krijgt van een recordwagen, maar dat is precies het geval met de "Rosalie", de 8CV auto die begin jaren dertig door de meester van de automobielreclame André Citroën in de markt werd gezet. Van october 1932 tot september 1933 leverbaar in zeven versies (berline, roadster cabriolet, faux-cabriolet deux places avec coffre, faux-cabriolet deux/quatre places  avec spider, coach quatre places, coach décapotable quatre places en berline commerciale). Van october 1933 tot januari 1934 kwamen daar nog vier varianten bij., daarna - van januari 1934 tot september van dat jaar - werd de keuze met een versie verminderd. De eerste record-"Rosalie" dateert van 1931 en werd geconstrueerd op basis van een Citroën C6F, die gekocht werd door het oliemerk Yacco  en van 22 october tot 1 november 1931 op Montlhéry 25.000 kilometer wegdraaide met een gemiddelde snelheid van 108 km/u. Daarna verscheen Rosalie II op het chassis van een C6G die in 1932 in vierenvijftig dagen bijna 135.000 reed met een gemiddelde van 104 km/u voordat een pignon het begaf. Maar de meest beroemde "Rosalie" is nummer vier - nummer drie heeft om onbegrijpelijke redenen niet bestaan - op basis van de 8CV, die in 134 dagen 300.000 kilometer aflegde met een gemiddelde snelheid van 93 km/u en  daarmee 191 internationale records brak. Hier zijn de filmbeelden waarop André Citroën la "Petite Rosalie afvlagt. Geen wonder dat de auto de ster was op de Parijse Salon van 1933 en dat het gewone productie model "Rosalie" ging heten.

hierboven  8CV "Rosalie" berline, hieronder 8CV "Rosalie" coach quatre places