12.6.16

Speedo II

Dat "Speedo" van The Cadillacs is me in 1955 ontgaan, ik vraag me af of het in ons land is uitgebracht. De eerste keer dat ik "Speedo" hoorde was in de uitvoering van de The Youngbloods en dat moet gezien de uitgave van de elpee "High on a ridge top" zeventien jaar later zijn gebeurd. "Speedo" - met zijn machotekst - werd geschreven door een vrouw, de manager van de The Cadillacs Esther Navarro.  The Youngbloods was een groep rond Jesse Colin Young met Banana (Lowell Levinger), Joe Bauer en Michael Kane. Ik heb drie elpees van het gezelschap, de eerste "Elephant Mountain" uit 1969 uitgebracht op RCA nog zonder Kane, met op één nummer na eigen geschreven repertoire, op nummer  twee "Good and Dusty" uitgebracht in 1971 op Raccoon is een andere weg ingeslagen, het is vrolijkheid alom en er is zelfs satire wanneer Haggards "Okie from Muskogee" belachelijk wordt gemaakt in "Hippie from Olema", een ander vermeldenswaarig nummer is "Willie and the hand jive". Nummer drie is zoals gemeld "High on a ridge top", opnieuw met een aantal gekende nummers, zoals She came in through the bathroom window" van Lennon en McCartney,  de Mexicaanse klassieker "La bamba" en "She caught the Katy & left me a mule to ride" van Taj Mahal. Daarna gingen de wegen van The Youngbloods uiteen, Jesse Colin Young hernam een solocarriere, het resterende trio Banana, Bauer en Kane ging  verder als Banana and the Bunch. Recent bracht Banana een CD uit, die terugblikt op de dagen van weleer: "Get Together, Banana recalls Youngbloods Classics"  met medewerking van Jesse Colin Young,  Ry Cooder en David Grisman. De titel "Get together" verwijst naar de enige hit van The Youngbloods uit 1967.