5.6.16

Verzamelen

Luister, u heeft die rest van dit jaar nog om de inhoud van twee pakjes Player's Navy Cut per dag op te steken en voor 31 december de pijp uit te gaan of als gepensioneerde volgend jaar in uw financiën gekort te worden. De keuze is aan u. Toch jammer dat Player's geen fraaie plaatjes meer bij de pakjes stopt. Dat gebeurde vroeger ook bij andere sigaretten, soms was de naam van het  merk zelfs direct verbonden met de plaatjes. Toch heb ik mijn vader nooit  zo gek gekregen om "Full Speed" te roken, mijn moeder daarentegen kocht wel Niemeijers koffie en thee voor de vliegtuigplaatjes van "Vliegende Vleugels". De wereld zit vandaag anders in elkaar, plaatjes verzamelen is er niet meer bij, je steekt je zakgeld in het kopen van broodnodige aanvullingen op moorddadige spelletjes die je op je computer speelt, dat schijnt minder schadelijk voor de gezondheid te zijn. Dat ik een albumpje heb met vooroorlogse Player's-plaatjes komt doordat ik het op een beurs kocht in het Britse. Ik kijk naar die viermotorige D.H. 86, natuurlijk een grotere versie van de D.H. 89,  de "Dragon Rapide" of zoals hij te onzent beter bekend onder de militaire benaming "Dominie", waarmee de KLM kort na de oorlog binnenslands vloog o.a. van Leeuwarden naar Schiphol. D.H. stond voor de De Havilland, een destijds fameuze Britse vliegtuigfabriek, ook verantwoordelijk voor de "Mosquito".