Het boekje "An Album of International Air Liners" - met de ingeplakte plaatjes - uitgegeven door John Player & Sons is moeilijk een curiosum te noemen, vermoedelijk zijn er honderden bewaard gebleven, met "Chemins de fer de l'État Belge. État Général Matériel Roulant (Voitures et Wagons) 1897" is het een andere zaak, want het boek verscheen nooit in de reguliere handel. Nu ben ik niet bovenmatig geïnteresseerd in de Belgische spoorwegen en toch schafte ik het een eeuw na verschijnen voor een niet gering bedrag aan, voornamelijk vanwege de illustraties - fraaie lijntekeningen - maar ook om dat er voorin het boek een brief lag gericht aan de heer Moreau te Anvers-Dam. Natuurlijk kende ik de verhalen uit de Eerste Wereldoorlog van Vlaamse soldaten die hun Franse officieren niet verstonden, maar hier had ik een stuk bewijs: een in Gand (in plaats van Gent) gedrukt boek, vergezeld van een in het Frans gestelde brief aan de chef van een station in Antwerpen. Alsof Vlaams - lees Nederlands - niet bestond
Een
illustratie uit het boek, met afbeeldingen van wagons voor "grands
trains", zowel met drie als met twee assen, de tekeningen 3 en 6 tonen
hoe groot de invloed van de rijtuigbouw was op de spoorwegen.
De brief aan Moreau met onderaan het verzoek de ontvangst van het boek en de bijlage (ook in mijn bezit) aan de Directeur de service, l'Ingenieur principal te melden,