30.4.07
Scarab
Op de neus van de Espace had, als als het anders was gelopen, Peugeots leeuw in plaats van Renaults wybertje kunnen zitten, het ontwerp van Matra werd namelijk eerst Peugeot aangeboden, maar die vond de auto te radicaal. Inmiddels is het oorspronkelijk fraaie, strakke ontwerp door Renault ernstig opgeleukt en ziet de Espace er meer dan twintig jaar later anders uit.
Een monovolume noemen de Fransen zo'n auto, wij hebben er geen eigen begrip voor en hanteren meestal MPV. Er verkeren nogal wat mensen in de veronderstelling dat de Espace de allereerste MPV was. Maar dat is onjuist, een voorganger, uit het begin van de jaren dertig, is het afgebeelde model van de Scarab ontworpen door William B. Stout. De wagen had een een V8-Fordmotor achterin. De wagen was van 1934 tot 1939 leverbaar, maar de vraag was uiterst gering: het ontwerp was te revolutionnair.
Een andere wagen met een V8-Fordmotor achterin was door John Tjaarda voor Briggs gebouwd, een auto, die in 1933 op 'de eeuw van de vooruitgang-tentoonstelling' stond in Chicago. Dat ontwerp zou de basis worden van de Lincoln Zephyr, met een 12-cylinder voorin, trouwens. Wie er een beetje oog voor heeft, denkt bij het zien van Tjaarda's ontwerp meteen aan de Volkswagen Kever, dat klopt Porsche, bezocht de Verenigde Staten en had het ontwerp gezien, de rest gapte hij eveneens. Namelijk van de door Josef Ganz ontworpen Standard Maikäfer. Ganz kon als Jood in de jaren dertig door het naziregime eenvoudig aan de kant worden geschoven.