2.4.07

Vergane glorie 6


Morris, maar ik had net zo goed, Riley, Wolseley, Austin, Triumph, Vanden Plas etc. kunnen noteren, want op een paar namen na ging heel British Leyland in 1974 ten onder. Het was ook behoorlijk belachelijk, dat een in 1959 door Farina ontworpen auto zowel als Austin, Morris, Riley, Wolseley, M.G. en Vanden Plas verscheen, de verschillen waren miniem: badge engineering, heet zoiets. Morris bleef overigens tot 1984, Austin tot 1987 bestaan. William Morris (de latere Lord Nuffield), een fietsen- en autodealer in Oxford bracht in 1913 zijn eerste auto op de markt, in het begin van de jaren twintig was Cecil Kimber Morrisdealer in Oxford en hij begon niet alleen de motor op te voeren, maar de auto ook te voorzien van een andere en lichtere carrosserie: M.G. was geboren, in 1927 werd Wolseley overgenomen, elf jaar later volgde Riley. in 1952 vormden Austin en Morris de British Motor Corporation. (foto gemaakt op Mainland, Shetland)