8.4.07

Harry Niehof


Vlak achter het Groninger station bevindt zich de oude puddingfabriek van A.J. Polak, die nu ondermeer in gebruik is als poppodium. Ergens is mijn achterhoofd bewaarde ik het idee dat die fabriek ook verantwoordelijk was voor de merknaam "Ranja", want ik herinner me een fles met een poppetje dat gevormd was uit letters op het etiket van de fles, maar dat blijkt C. Polak, ook uit Groningen. In de puddingfabriek hield Harry Niehof gister zijn nieuw CD ten doop. De bassist op de CD en op het podium bleek een oude bekende, Peter Smid, die begin jaren zeventig Chip Taylor begeleidde tijdens diens eerste tournee door ons land en deel uitmaakte van de "House Band." Natuurlijk ook gepraat met Henk Scholte, een bijzonder aardige en enthousiaste man, die de Groninger cultuur meer dan alleen een warm hart toedraagt.
Harry Niehofs CD "Straks is 't weer janken" vol eigen liedjes in het Gronings heb ik net afgespeeld: mooi, vooral het liedje over zijn zwijgende vader, die als dwangarbeider het bombardement op Dresden meemaakte.