15.4.07

Bloot

Soms bekruipt mij de behoefte om in een zuiderlijk gelegen regio mijn woonstee te zoeken, waar de mens niet, zoals in deze kontreienen, meteen zodra de zon schijnt, meent zich in indecente kledij te moeten steken; hedenochtend begaf ik me naar Schiphol en moest opnieuw tot de afgrijselijke conclusie komen, dat de doorsneevaderlander zich niet weet te kleden: heren, die in met Engelse, sexueel getinte, strijdkreten bedrukte interlockjes op reis gaan, zodat de wereld rondom vooral hun getatoueerde armen, ruggen, borsten, benen en zelfs nekken kan aanschouwen, dames, die hun te dikke lijven in wanstalige broekpakjes hebben gewurmd, terwijl ik word blootgesteld aan een schurend geluid der dijbenen tijdens hun passage, normen en waarden, waarover thans zoveel lawijt gemaakt wordt, zijn op zulke momenten ver te zoeken en waarschijnlijk zelfs totaal onvindbaar: men zal als niets vermoedende buitenlander op onze nationale luchthaven geland zijnde, met deze verregaande ontbloting worden geconfronteerd, velen van deze vreemdelingen moeten, zo vermoed ik, een enorme aandrang bedwingen ogenblikkelijk de retourvlucht aan te vangen.

Drs. Barend Otto ter Vloot, Steenwijkerwold