22.4.07

Buena sera


Er moeten tientallen scherts-Italianen in Nederland zijn. Elke avond braaf "Buena sera" mompelend, wanneer gasten derlui restaurant betreden. Er zijn ook scherts-Mexicanen en scherts-Cajuns zijn, maar volgens mij voeren scherts-Italianen de boventoon. Ik ben daar niet dol op, vooral niet op plastic wijnranken, lege chiantiflessen en urenlang Paolo Conte. Een dik jaar geleden liepen mijn vrouw en ik door de Haagse Papestraat, er stond een man voor een Italiaans restaurant en hij sprak met iemand Italiaans. Niets tegen Turken, Egyptenaren en Marokkanen, die Italiaanse restaurants bezitten, maar dit was een echte. We zijn er diezelfde avond gaan eten en er regelmatig teruggeweest. Vanavond sluit Ezio Zuppelli na 47 jaar de deur van Roma voor de laatste keer. Hij blijft in Nederland, want hier wonen zijn kinderen. Ik hoop dat het hem goed gaat.