26.4.07

Modellen

De Rumpler en de Dynavia heb ik uit "kits" gebouwd, de laatste gaf weinig problemen, de eerste veel meer. Ik had de Rumpler maar één keer gezien in een museum in München en moest dus op zoek naar afbeeldingen, het liefst in kleur. Na veel gepluis in verschillende boeken, vond ik een foto: de auto bleek tweekleurig: heel donkerblauw en zwart. De kit had veel onderdelen, sommige piepklein, zoals de deurklinken. De grote onderdelen moesten eerst worden geschuurd, eventueel geplamuurd, opnieuw geschuurd, gespoten in een grondlak, geschuurd en tenslotte in de juiste kleur gespoten. Daarna kon met de bouw worden begonnen. De Dynavia stond in 2005 in Parijs op Rétromobile, een tentoonstelling en beurs van oude automobielen, in twee kleuren groen, de onderste helft in metallic en dat is op een klein model (schaal 1/43,5 )geen sinecure, want zogenaamde druipers en zakkers zijn er zomaar.
Waarom ik zowel de Rumpler als de Dynavia bijzonder vind? De stroomlijn van beide is opmerkelijk en daarom passen ze in mijn verzameling.