7.4.07
Vergane glorie 12
Volgens de verhalen heetten de voorvaders van Henry en Clem Studebaker, die in 1852 een smederij en wagenbouwerij in South Bend (Indiana) begonnen, Stoetebakker en zijn zij verantwoordelijk voor de bouw van het overgrote deel van de huifkarren, waarmee de pioniers naar het Wilde westen trokken. In 1902 begon Studebaker met autobouw, maar al heel gauw liet het merk de fabricage aan anderen over en werd het een soort verkooporganisatie. In 1913 werd de productie in South Bend hervat en in 1920 stond Studebaker op plaats zeven van de meest verkochte automobielen in de Verenigde Staten. Interessant werd het merk pas in 1939 toen Raymond Loewy de ontwerpafdeling onder zijn hoede nam, vooral de modellen uit 1947 en volgende jaren, met de op elkaar lijkende voor- en achterkant, waren revolutionair. In 1954 ging Studebaker samen met Packard. De zwanenzang kwam met de ook door Loewy getekende "Avanti". Door allerlei problemen lukte het niet aan de vraag naar de "Avanti" te voldoen en in 1964 was het afgelopen. (foto's gemaakt in Loosdrecht)