23.4.07

Hotchkiss


Een andere, vrijwel vergeten Franse firma, die in zijn nadagen alleen nog met militair materieel aan de weg spijkerde, Hotchkiss.
Maar zo was het bedrijf ook begonnen en in het radiateurembleem stonden dan ook twee gekruiste kanonnen. Op de foto een Hotchkiss-Grégoire, een voorwielaangedreven sedan met een viercylinderboxermotor. Twee keer zo duur als de door concurrenten Renault en Citroën geproduceerde sedans en daardoor bij voorbaat kansloos. Het prototype stond in 1947 op de Parijse autosalon, maar pas in de zomer 1951 konden de eerste auto's worden afgeleverd. J.A.Grégoire was een ontwerper, die in 1927 de voorwielaangedreven Tracta tekende, aan het eind van de jaren dertig de door Hotckiss gebouwde Amilcar Compound creërde en in 1942 voor Aluminium Français de AFG (Aluminium Français Grégoire) ontwierp, op basis waarvan de Panhard Dyna ontstond. In dezelfde periode, vlak na de Tweede Wereldoorlog, werd Grégoire technisch directeur van Simca, maar de Simca-Grégoire ging niet in productie. In Groot-Brittannië werd geprobeerd de AFG als Kendall te lanceren, sombere internationale vooruitzichten verhinderden succes, er werd maar een handvol gemaakt. De AFG dook vervolgens op in Australië, nadat J.A. Harnett in Melbourne de rechten gekocht had, als Harnett-Grégoire. ook daar ging het mis omdat de firma, die de carrosseriedelen moest leveren in gebreke bleef. Uiteindelijk werden maar honderdtwintig Harnett-Grégoires gebouwd. Plannen om ook de Hotchkiss-Grégoire in Australië te bouwen gingen vervolgens niet door. Op de Parijse autosalon in 1952 werd de Socema-Grégoire tentoongesteld een met een straalturbine uitgeruste auto, de carrosserie was gebouwd door Hotchkiss.